Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 januari, 2008

Då var det dags då!

Redan 1993 började jag arbeta med Internet och webben. Ett program som hette Mosaic hade då dykt upp och det kunde visa text och bilder varsomhelst i hela världen. Fantastiskt. Att det var användbart i arbetet var otvivelaktigt men jag har aldrig riktigt tyckt att det skulle vara någon vits med att publicera saker på nätet som privatperson.

Javisst, att lägga ut bilder på nätet så att släkten kan hämta dem den vägen istället för att skicka dem per e-post, det kan ju vara användbart. Och visst, att lägga upp en julhälsning eller så, det kan ju också vara smart att använda webben till, det förstår jag.

Men ändå, varför skulle jag skriva saker på nätet?? I synnerhet som jag själv, efter alla år, i princip enbart använde webben till att läsa dagstidningen, kolla vädret och se vilken buss jag skulle ta mellan punkt A och punkt B. Ja, och så köpa fröer och sånt förstås.

I höstas fick jag plötsligt mer tid för mig själv och började undersöka det som kallas bloggar och som jag, om jag ska vara ärlig, trots min Interneterfarenhet inte hade något bra grepp om. Om inte annat så måste jag förkovra mig.

Det är så förvirrande när det dyker upp nya begrepp som man inte begriper. Jag har råkat ut för det förut; för många år sedan skulle jag köpa byxor till den käre maken men det fanns inga!! Bara Chinos (va f*n är det?). Eller ännu närmare i tiden, när jag fick för mig att det var dags att skaffa ett par nya gardiner till köket och förtvivlat sökte efter gardiner på en postorderwebb. Det fanns inga sådana heller. Panellängder! Och hur skulle jag veta det? Som aldrig hade sett eller hört talas om dem tidigare. Fast det kanske säger mer om hur ofta jag ägnar mig åt heminredning.

Alltså, bloggar skulle undersökas. Det började lite försiktigt, jag hittade lite referenser i gratistidningarna som kunde vara värda att undersöka. Några läste jag lite mer regelbundet, började försiktigt kommentera någon gång. Jag kände mig som en oinbjuden gäst som klivit in i ett olåst hus och börjat prata med några som satt bekvämt tillbakalutade i husets soffor. Lite läskigt var det. Men så plötsligt hittade jag en blogg där jag trivdes med bloggarens inlägg och de regelbundna kommentatorerna och jag upptäckte att vissa signaturer kändes som vänner. Mina egna inlägg blev längre och skrevs oftare. Snart blev det ett beroende.

Så nu är det premiär för min egen blogg. För egna tankar och funderingar att skicka ut i det stora tomma intet som ibland kan visa sig full av nya vänner. Så här inledningsvis kommer den att vara ofullständig, det tar ett tag att fixa till bloggen som jag vill ha den och lära mig vad jag kan göra med den. Stilen kommer säkert att ändras också. Jag kan inte utlova daglig uppdatering men ska försöka se till att det blir något varje vecka i alla fall.

Read Full Post »